Ingrids födelse


Nu har jag tagit mig i kragen och ska berätta lite mer ingående om min förlossning och Ingrids födelse.

Vi åkte in till BB den 15/8 ungefär kl 19:00 pgr av spontan vattenavgång.

Tyvärr blev vi hemskickade för att invänta mer regelbundna värkar.
Morgonen den 16/8 åkte vi raka vägen in till BB Sthlm pgr av minskade fosterörelser och för att se så allt stod rätt till. Troligtvis hade Ingrid bajsat i fostervattnet och det var därför det var svagt brunt.
Regelbundna värkar. Ungefär var tioende minut.

Vi blir ombedda att gå en promenad runt sjukhuset för att få igång mera värkar.
Om inget händer ska jag sättas igång kl 14:00.

kl 14:00 får jag induktion av prostagladin (en slags igångsättning) och värkarna sätter igång ordentligt med ungefär 3 minuters mellanrum.
Blir otålig och har väldigt ont så jag ber om akupunktur och TENS. Det Fungerar ganska bra och ger en hygglig smärtlindring om jag använder TENSEN på max. Börja senare använda lustgas. Som blir en klar favorit!

Tyvärr börjar mina värkar blir mera glesare , nu är kl ungefär 18:00.

Jag har svårt för att slappna av och ber om starkare lustgas vid ungefär 20:30.

Vid tiotiden på kvällen blir jag undersökt av läkaren Dr Lilja! ( En helt fantastisk läkare som gav mig god hjälp)
Hon sätter CTG på Ingrids huvud i samband med undersökning för att se så allt står rätt till.

Vid 22:45 så har jag så ont så jag kräks bokstavligt talat. Nu är det inte roligt längre. Jag måste ha Epidural nu på stört annars

hoppar jag ut genom fönstret ( ja så kändes det verkligen )
Ungefär 10 minuter senare läggs EDA:n och jag mår som en prinsessa! Det bästa jag gjort helt klart!
Vid 00:00 får jag lite värkstimulerannde Syntocinon. Börjar dock få lite feber. Runt 38,5 grader.
Runt 01:30 är vi på G. Nu är huvudet nedanför Spinae. Detta är nog bland det läskigaste/häftigaste känslan under hela förloppet. Nu kan jag hjälpa till själv! och på sista värken föds vår flicka som får heta  Ingrid Vilhelmina i framstupa kronbjudning.
Skriker omedelbart och läggs på mitt bröst.

Förlossningen gick mycket bra fastän jag hade en inte fullt så sympatisk BM så gick det bra. Hon kom ut och vi var alla glada och nöjda det är huvudsaken.


Här är vårat hjärta bara en timme gammal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0