1 vecka

Vi har hunnit med en hel del under veckan som gått.
Vi har bland annat besökt Nanjings fruktmarknad där dom säljer förstklassig ekologisk frukt.
Sen blev det ett besök på Ikea. Vi åt köttbullar potatis och lingonsylt och en stor kanelbulle med mjölk.
Sen åkte vi till Metro och köpte med lite västerländsk  mat sånt som jag personligen inte kan leva utan. Philadelphia ost, lättmjölk (i Kina finns det bara extremt fet och söt mjölk.)
Vi har också varit på Tivoli.
idag planerar vi att åka till Aqua city park där finns ett stort Lekland och en jättestort köpcentrum.
Igår käkade vi på Pizza hut. Vi lider egentligen ingen brist på mat alls. Med tanke på min allergi trodde jag det skulle bli svårt att äta ute, men här finns på Mcd, Burger kring, Kfc, Pizza hut, Starbucks och italienska restauranger och franska restauranger i toppklass.
Vad är det dom skiljer Kina och Nanjing från Sverige och det vi är vana vid?
Man måste i princip betala för allt i Kina.
I Sverige är vi vana att bara gå till en lekpark och man tar för givet att det är gratis.
I Kina kostar det ca 1 kr att besöka en vanlig lekpark. Parkerna är såklart betydligt större och det finns fler aktiviteter för barn. Det jag saknar mycket är gungor. I Nanjing har vi hittills inte hittat en enda gunga  det saknar vi mycket.
Vad är det mer som är annorlunda?
Det jag har märkt är att folk  umgås på helt andra sätt i Kina. I Kina ser man människor ute hela tiden.
I parker sitter kineserna och spelar kort, gymnastiserar eller bara umgås.
Mycket mer okomplicerat.
En kul sak som hände igår är vi var på väg till Xinjiekou och käka middag.
Vi träffade på en kvinna som bar på fyra små bebiskaniner i bur.
Jag kände instinktivt att vi måste bara ta med en hem. Så vi gjorde det och nu har Ingrid en egen liten kaningunge. Hur go som helst. Det är en hankanin som Ingrid kallar Bäbä.
Nu har vi precis avslutat en god lunch hos J's mamma och pappa.
Det bjöds på dumpings med goda såser. Sallad. Saltvattenanka, en god lammköttssoppa.
Nu ska vi snart ge oss ut till ett lekland i närheten och försöka leta upp en godisbutik. Ingrid har tjatat om godis sen igår morse när vi sa det var fredag.
Ha en toppenlördag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0